Zpátky k základům: Co vlastně znamenají „Long-tail“ klíčová slova?

Definice long-tail klíčových slov není vůbec synonymem pro počet slov, které byly napsány do požadavku na vyhledávání, ale spíše jsou reprezentací četnosti vyhledávání, které produkují. A takhle nějak fungují.
 
Pokud jste odpovědní za SEO strategii pro vaši společnost, pravděpodobně hodnotíte klíčový slova, abyste určili, na které z nich byste se měli zaměřit. Spousta profesionálů chybně věří, že long-tail klíčová slova jsou definována počtem slov, která jsou použita v určitém požadavku na vyhledávání.
 
Ale přesně tenhle způsob myšlení je naprosto mylný.
 
Tak, proč se vlastně tyto klíčová slova nazývají „long-tail“? Obecný mýtus praví, že long-tail klíčová slova reprezentují počet slov použitých ve frázi. Po tom, co jsme pozorovali jednu skvělou konverzaci mezi vedoucími hráči v průmyslu ve Facebookové skupině SEO SIgnals Lab, kde se bavili ohledně tohoto tématu, ihned jsme museli skočit za počítač a napsat o tom pár řádků.
 
Většina vyhledávání, které lidé píší do vyhledávací kolonky Google, je velice specifická a napsaná přesně na míru té informace, kterou lidé hledají. Díky tomu je četnost vyhledávání obvykle daleko nižší. Původ tohoto názvu může být připsán grafu, který jsme přiložili níže. Jak můžete vidět z tohoto obrázku, ten extrémně dlouhý ocas tohoto grafu reprezentuje tyto často zaměřované požadavky a tedy zde máme původ názvu: „long-tail“ klíčová slova.

Kde to všechno začalo

Koncept „long-tail“ poprvé získal pozornost, když byl představen široké veřejnosti Chrisem Andersenem, autorem publikace: „The long tail: Why the future of business is selling less of more.“. Je to velice běžnou SEO praktikou – cílit na klíčová slova a fráze s více slovy, protože jsou typicky daleko jednodušší pro zisk hodnocení a přináší cílený provoz s velice specifickým úmyslem na stránku. Fráze klíčových slov s méně slovy jsou obecně daleko více konkurenční oblasti a úmysl je daleko více roztříštěný.
Pravděpodobně si myslíte, že to je důvod, proč jsou long-tailed, protože mají více slov ve frázi.
 
Typicky fráze, které mají menší četnost vyhledávání, mají sklon k daleko více slovům. Výsledkem je to, že tato definice začala být trochu pokřivená průběhem času a lidé si začali spojovat long-tail s počtem slov, které jsou užité ve frázi, spíše než s četností vyhledávání.
 

Pojďme se podívat blíže na křivku poptávky vyhledávání

Podle této křivky, která je ilustrovaná níže, sedmdesát procent všech vyhledávání, které se dějí on-line, obsahuje nějaká ta long-tail klíčová slova. To znamená, že jde o populární termíny vyhledávání, na které se chybně zaměřuje naprostá většina podniků a podnikatelů a které zabírají zhruba třicet procent veškerých vyhledávání na internetu. Jak můžete vidět, osa Y je reprezentant počtu měsíčních vyhledávání, ale není to reprezentant počtu slov.
 
Abychom ilustrovali tento koncept ještě dále, podívali jsme se na klíčová slova „batoh do posilovny“ s jeho následujícími pěti relevantními a sdruženými požadavky na vyhledávání:

  • Batoh do posilovny
  • Sportovní batoh
  • Malý batoh do posilovny
  • Batoh do posilovny pro muže
  • Batoh do posilovny pro ženy

 
Pokud bychom se řídili myšlenkou, že se počet slov ve frázi přímo rovná četnosti vyhledávání, tak poté klíčová slova výše zmíněná jsou seřazena v jistém pořadí. Avšak, pokud bychom přesně analyzovali každé z těchto klíčových slov a změřili bychom jejich určitou četnost vyhledávání, tak bychom museli pořadí trošku pozměnit, například bychom je seřadili od nejvyšší četnosti po tu nejmenší, asi zhruba takto:

  • Batoh do posilovny
  • Batoh do posilovny pro ženy
  • Malý batoh do posilovny
  • Sportovní batoh
  • Batoh do posilovny pro muže

 
Naše křivka poptávky vyhledávání, spolu s jakýmkoliv výklenkem tématu, který se rozhodnete analyzovat, nám zde jasně ukazuje konzistentní rozkol mezi short a long-tailed klíčovými slovy, tak jak je to demonstrováno v seznamu výše. Ještě jednou, to nám potvrzuje, že definice long-tailed klíčových slovnení synonymem s počtem slov obsažených ve frázi, který je následně zadána jako požadavek na vyhledávání, avšak je to spíše vyjádření četnosti vyhledávání, které tyto fráze „produkují“.
 
Pokud určitý výklenek má v součtu četnost vyhledávání nějakých sto tisíc a je doprovázen například další tisícovkou příležitostí pro ostatní klíčová slova, tak poté stejnou logikou zjistíme, že zhruba dvacet až třicet procent všech se bude považovat za short-tail klíčová slova, zatímco long-tail klíčová slova budou zabírat celkový počet ze sedmdesáti či osmdesáti procent.
 
Studie, kterou provedla společnost Hitwise v roce 2008, potvrdila tuto teorii, neboť studovala zhruba čtrnáct milionů termínů vyhledávání během tříměsíčního období. Po tom, co zúžila všechna klíčová slova na TOP tisíc termínů vyhledávání, byl učiněn následující závěr studie: „Pokud byste měli monopol nad TOP tisíci termíny vyhledávání napříč všemi internetovými vyhledávači (což je nemožné), stále by vám unikalo mezi prsty zhruba 89,4 procent veškerého provozu, který plyne z vyhledávání.“ V souhrnu, abychom mohli vytvořit nějakou strategii, úspěšná SEO strategie pro váš byznys je taková, kdy byste se zaměřovali na sedmdesát či osmdesát procent klíčových slov, které se nacházejí v té části long-tail klíčových slov křivky poptávky vyhledávání.
 
Příklad: nabrat váhu
 
Tady je další příklad, který zdiskredituje mýtus, který obklopuje počet klíčových slov zahrnutých v požadavku na vyhledávání:
 
Z grafu, který je uvedený výše, můžete vidět, že menší, dvoj-slovné vyhledávání vyprodukovali nižší četnost vyhledávání v porovnání s daleko delšími frázemi, která v sobě obsahují více klíčových slov, což demonstruje to, že počet slov vůbec není to, co definuje long-tail fráze klíčových slov. Podobně zde můžeme uvést také příklad některých mnoho-slovných frází, které sebou nesou vysokou četnost vyhledávání každý měsíc.
 
Pořadí výše ukazuje, že fráze klíčových slov s třemi nebo více slovy se může objevit s vyšší četností vyhledávání, tedy na samém konci křivky. A stejně tak, jedno-slovné anebo krátké fráze klíčových slov mohou skončit v části long-tail klíčových slov křivky poptávky vyhledávání. Důležitým přínosem je zde ta informace, že popularita klíčových slov nemůže být definována pouze spočítáním počtu slov, které jsou použité v požadavku na vyhledávání.
 

Zaměřte se klíčová slova v přirozeném jazyce

 
Strategie na long-tail klíčová slova, napsaná v přirozeném jazyce, může učinit zázraky pro váš byznys, hlavně když je zde tolik nejrůznějších nástrojů pro výzkum klíčových slov dostupných, které vám dokáží pomoci naprosto vyšperkovat vaši SEO strategii. Nyní, když víte přesnou definici toho, co vlastně long-tail klíčové slovo znamená a jak vlastně tento mýtus vůbec přišel na svět, budete na té správné koleji, když budete provádět nějaký ten průzkum klíčových slov.